غدیر

 منبع خبر حوزه نیوز

نگاهی بر گفته ها و ناگفته های روز اکمال دین؛
رسول خدا (ص) در گردهمایی حجاج در غدیرخم چه گفتند؟
حوزه/ مردم! على (عليه السلام) او انسانى است كه به خدا و پيامبرش ايمان آورد، كسى است كه جان خود را فداى جان پيامبر كرد، و همواره با پيامبر خدا بود، و هيچكس جز او تسليم پيامبر خدا نبود.
 
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب حماسه غدير و آشكار شدن توطئه هاى پنهان به قلم محمد دشتی به بررسی زوایای گوناگون واقعه غدیرخم پرداخته که به مناسبت عید سعید غدیر خم، گوشه ای از این کتاب را تقدیم علاقمندان به ساحت قدسی و ملکوتی پیشوای اول شیعیان، امام علی (علیه السلام) می کنیم.

* ويژگي هاى غدير خم

1- اجتماعى بى همانند

2- فراوانى و انبوه حاضران

3- تحقق بيعت عمومى

4- كيفيت والاى حماسه غدير

5- صراحت در گفتار پيامبر

6- گواهى حاضران

7- راويان فراوان حديث غدير

با بررسى روش هاى مبارزاتى حضرت زهرا سلام الله عليها و مورد ارزيابى قرار دادن استدلال ها و براهين آن بزرگ زن جهانيان كه همواره در طرح حماسه غدير مى كوشيد و در نهان و آشكار و در سخنراني هاى عمومى و پاسخ هاى انفرادى همه جا تلاش مى كرد تا:

حماسه غدير را بشناساند

اهداف غديرخم را به رخ بكشد

حماسه غدير را جاودانه سازد

و با خطبه معروف رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) در غديرخم ، بحث و مناظره نمايد

پيام غديرخم را براى اتمام حجت بكار گيرد

هر خواننده اى را وامى دارد تا بپرسد كه:

غديرخم چه ويژگي هايى دارد كه آن همه توجه حضرت زهرا سلام الله عليها را بخود جلب كرده است؟

اهداف غديرخم چيست؟

و رسالت آن كدام است؟

و بار تبليغاتى آن چگونه است؟

و چرا با زنده ساختن ((حماسه غدير)) مى توان همه گمراهان را هدايت كرد؟

و عذرها و بهانه ها را مردود دانست؟

و راه حق و هدايت را شناخت؟

 

اول- اعلام امامت در اجتماع بى همانند:

يكى از ويژگي هاى ((حماسه غدير))، اعلام امامت حضرت اميرالمؤ منين (عليه السلام) در اجتماعى بى مانند بود كه نه درگذشته چنان جمعيتى با جاذبه هاى معنوى گرد آمدند و نه در آينده چنان اجتماع با شكوهى تحقق يافت.

در اينجا به برخى از جوانب شكوهمند آن اجتماع بى همانند اشاره مى شود:

1- اجتماعى از سراسر بلاد اسلامى :

مردمى كه در غديرخم گرد آمدند و با امام منصوب از طرف خداوند بزرگ بيعت كردند، مردم يك شهر و قبيله، يك منطقه و ناحيه نبودند، از يك نژاد و قومى گرد نيامدند، بلكه از سراسر بلاد اسلامى با شنيدن خبر شركت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) در مراسم حج، به سوى كعبه و پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) شتافتند.

از شرق و غرب

از شمال و جنوب كشور پهناور اسلامى

از نژادهاى گوناگون

از قوميت ها و مليت هاى متفاوت

از سياه و سفيد

از سرمايه داران و نيازمندان

از زورمداران و ناتوان ها

از بى سواد و باسواد

از مهاجر و انصار

و از همه جا

و از همه شهرها

و روستاها و بلاد اسلامى (نه تنها مردم مكه و مدينه) براى مراسم حج گرد آمدند، و سپس در غديرخم به امر الهى درنگ كردند و پيام الهى را در ولايت و امامت پس از پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) شنيدند، و با امام خود بيعت كردند، كه چنين اجتماعى ديگر هرگز پديد نيامد.

2- جاذبه معنوى حاضران در غدير:

گردهمایی حاجيان ((90 يا 120 هزار نفر)) در غدير خم ، تنها يك اجتماع نظامى يا سياسى نبود، بلكه جاذبه معنوى داشت.

همه احرام پوشيده

و مراسم حج بجاى آورده

و در عرفات و منى دل را شسته

و در طواف و سعى سبك بار شده بودند

داراى حالت معنوى بودند، و از روحى پر نشاط برخوردار، و با حالت پذيرش و تسليم به سخنان پيامبرشان گوش فرا دادند.

3- انگيزه معنوى گردهمایی غدير:

پس از اعمال حج ، همه در حال بازگشت بودند كه در سرزمين غديرخم آن اجتماع عظيم حاجيان پراكنده مى شد، مصرى ها، عراقى ها، يمنى ها، مدنى ها، هر كدام به راه خود مى رفتند كه پيك وحى فرمان ابلاغ امامت را آورد و رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمان داد تا جمعيت باز ايستند

آنها كه جلوتر رفتند بازگردند

و آنان كه هنوز نيامده اند به جمعيت ملحق شوند

اجتماع انبوه حاجيان در آن روز انگيزه هاى مادى يا تنها سياسى و نظامى نداشت، بلكه بر اساس فرمان الهى و دستور پيامبر اسلام شكل گرفت.منبع خبر حوزه نیوز ده شهریور سال 97

صفحات: 1·

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.